19-06-2021
Leestijd 4 minuten
Deel op social media

INTERESSANT STAGEPROJECT OVER E-LEARNING

Kindermedicijn heeft regelmatig stagiairs over de vloer. Deze houden zich bezig met interessante onderzoeken over verschillende thema’s binnen het ziektebeeld-/geneesmiddelendomein. Daarom hebben we pas een interview afgenomen bij drie van hen.


Deze stagiairs, Lisa, Liz en Ouarda, zitten momenteel in hun vierde jaar van de HBO-opleiding Farmakunde. De stage bij Kindermedicijn is onderdeel van hun opleiding en een van hun laatste stappen richting het afstuderen. Vol enthousiasme doen zij onderzoek naar de ontwikkeling van een e-learning module. Dit is een moderne interactieve manier om digitaal informatie over te brengen. Déze e-learning zal zich toespitsen op de behandeling van chronische lymfatische leukemie (CLL) met het geneesmiddel acalabrutinib.

Wie e-learning zegt, zegt informatieoverdracht. Wat dat betreft is het interessant dat deze stagiairs gewerkt hebben als apothekersassistent. Zodoende hebben zij aan de balie en de telefoon al veel met patiënten gesproken. Helaas is hun ervaring dat veel van wat zij vertellen bij de patiënt het ene oor in gaat en het andere oor uit. Ze verwijzen aan de balie de patiënt vaak wel naar het etiket en de bijsluiter. Maar in de praktijk blijkt die laatste maar weinig te worden gelezen. Dit maakt nog maar eens duidelijk dat het goed is om te kijken naar nieuwe oplossingen. Bij een e-learning kan de patiënt zelf toetsen hoe zijn/haar kennis ervoor staat. Zo wordt de patiënt aan het denken gezet: hoeveel weet deze nu écht over zijn/haar aandoening en medicatie? Een e-learning nodigt de patiënt uit en trekt echt de aandacht.

Maar hoe kan dit het beste worden aangepakt, zodat het goed overkomt? Op die vraag hopen onze stagiairs het antwoord te vinden. Daarvoor nemen zij diverse interviews af. Voor het middel acalabrutinib zal dit neerkomen op interviews in ziekenhuizen een poliklinische apotheken. Maar ook de meer algemene kennis over informatieoverdracht vanuit de openbare apotheek, van anderen én henzelf, nemen zij hierin mee. Zo denken zij zelf dat de gewone eerste-uitgifte informatiefolder, die voor elk geneesmiddel de belangrijkste punten benoemt, een goed vertrekpunt is. Vervolgens kunnen daar steeds meer details aan worden toegevoegd. Want bij een middel als acalabrutinib gaat het wel wat dieper dan "innemen met een beetje water".

Na deze stage kunnen andere partijen aan de slag met het design en de technische aspecten van de e-learning. Maar niet voordat onze stagiairs hun interessante onderzoek hebben afgerond. De komende tijd zal dit alles zich verder ontvouwen.

Wij zijn erg benieuwd naar de uitkomsten, en wensen hen nog veel succes!